BAB TIGA
(HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN DAN HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA)
HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN
ASAL USUL TANDA SUKUN
Berdasarkan beberapa pandangan, iaitu
Pandangan Khalil bin Ahmad
Alamat sukun berasal dari kepala jim ( ج ) daripada perkataan جزم yang bermaksud terputus ( dari satu huruuf ke huruf yang lain ).
Pandangan kedua
Alamat sukun berasal daripada kepala ha’ (ح) berdasarkan lafaz استرح yang bermaksud rehat ( rehat dari menggerakkan mulut )
Pandangan ketiga
Alamat sukun itu berasal daripada kepala kha’ (خ) daripada lafaz خفف yang bermaksud ringan ( ada pergerakan namun sedikit sahaja )
Pandangan Abu Daud
Alamat sukun itu berasal daripada bulatan kecil yang kissing ditengah (o)
Ini adalah pandangan kebanyakan Ahli Nu’tah Madinah, sebahgain Ahli Nu’tah Barat dan sebghagian daripada ahli-ahli Nu’tah Barat.
Pandangan Ahli Madinah
Alamat sukun itu berasal daripada huruf ha ﮬ
TEMPAT DAN KEDUDUKAN SUKUN
Terdapat dua pandangan :
Pertama :
Akan ditulis diatas huruf sekiranya huruf yang sukun itu HURUF IZHAR dan tidak pada huruf idgham.
Menunjukkan isyarat kepada perlunya mengizharkan sebutan huruf tersebut
Inilah yang diamalkan.
Kedua :
Akan ditulis sukun diatas semua huruf yang sukun ( tidak khusus kepada huuf izhar sahaja )
Ini adalah pendapat yang dhoif.
HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA
SEKIRANYA HURUF SELEPAS ADALAH :
HURUF IDHGAM KAMIL
Perlu letak tanda saddah
Sebagai isyarat kepada sempurna idhgam ( makhraj huruf yang sekun itu tidak lagi kedengaran) huruf yang sukun itu dengan huruf yang selepasnya.
قد سمع
HURUF IDGHAM NAQIS
Terdapat dua mazhab :
Mazhab pertama :
Tidak perlu letak tanda sukun diatas huruf yang idham naqis sebagai isyarat ianya bukan hukum izhar.
Dan tidak perlu tanda saddah padanya isyarat kepada ia bukan hukum idgham kamil.
Inilah yang diamalkan.
أحطت
Mazhab kedua :
Perlu letak tanda saddah isyarat kepada ianya adalah hukum idgham
Dan perlu juga diletakkan tanda sukun diatas huruf yang diidghamkan itu isyarat kepada ini hukun idgham naqis.
Pandangan ini diamalkan boleh sebahagian Ahli-ahli Nu’tah Barat.
HURUF SELEPAS ADALAH HURUF HIJAIYYAH
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IZHAR
( Sila rujuk kepada nota diatas. )
Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Izhar adalah sama seperti Huruf Izhar di atas.
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IDHGAM
( Sila rujuk kepada nota diatas. )
Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Idgam adalah sama seperti Huruf Idgham di atas
(HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN DAN HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA)
HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN
ASAL USUL TANDA SUKUN
Berdasarkan beberapa pandangan, iaitu
Pandangan Khalil bin Ahmad
Alamat sukun berasal dari kepala jim ( ج ) daripada perkataan جزم yang bermaksud terputus ( dari satu huruuf ke huruf yang lain ).
Pandangan kedua
Alamat sukun berasal daripada kepala ha’ (ح) berdasarkan lafaz استرح yang bermaksud rehat ( rehat dari menggerakkan mulut )
Pandangan ketiga
Alamat sukun itu berasal daripada kepala kha’ (خ) daripada lafaz خفف yang bermaksud ringan ( ada pergerakan namun sedikit sahaja )
Pandangan Abu Daud
Alamat sukun itu berasal daripada bulatan kecil yang kissing ditengah (o)
Ini adalah pandangan kebanyakan Ahli Nu’tah Madinah, sebahgain Ahli Nu’tah Barat dan sebghagian daripada ahli-ahli Nu’tah Barat.
Pandangan Ahli Madinah
Alamat sukun itu berasal daripada huruf ha ﮬ
TEMPAT DAN KEDUDUKAN SUKUN
Terdapat dua pandangan :
Pertama :
Akan ditulis diatas huruf sekiranya huruf yang sukun itu HURUF IZHAR dan tidak pada huruf idgham.
Menunjukkan isyarat kepada perlunya mengizharkan sebutan huruf tersebut
Inilah yang diamalkan.
Kedua :
Akan ditulis sukun diatas semua huruf yang sukun ( tidak khusus kepada huuf izhar sahaja )
Ini adalah pendapat yang dhoif.
HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA
SEKIRANYA HURUF SELEPAS ADALAH :
HURUF IDHGAM KAMIL
Perlu letak tanda saddah
Sebagai isyarat kepada sempurna idhgam ( makhraj huruf yang sekun itu tidak lagi kedengaran) huruf yang sukun itu dengan huruf yang selepasnya.
قد سمع
HURUF IDGHAM NAQIS
Terdapat dua mazhab :
Mazhab pertama :
Tidak perlu letak tanda sukun diatas huruf yang idham naqis sebagai isyarat ianya bukan hukum izhar.
Dan tidak perlu tanda saddah padanya isyarat kepada ia bukan hukum idgham kamil.
Inilah yang diamalkan.
أحطت
Mazhab kedua :
Perlu letak tanda saddah isyarat kepada ianya adalah hukum idgham
Dan perlu juga diletakkan tanda sukun diatas huruf yang diidghamkan itu isyarat kepada ini hukun idgham naqis.
Pandangan ini diamalkan boleh sebahagian Ahli-ahli Nu’tah Barat.
HURUF SELEPAS ADALAH HURUF HIJAIYYAH
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IZHAR
( Sila rujuk kepada nota diatas. )
Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Izhar adalah sama seperti Huruf Izhar di atas.
Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IDHGAM
( Sila rujuk kepada nota diatas. )
Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Idgam adalah sama seperti Huruf Idgham di atas
No comments:
Post a Comment