SOALAN
LATIHAN ILMU DHABT
Soalan pertama
1.
Apa itu ilmu dhabt?
2.
Sebutkan sebab-sebab
peletakan nu’tah I’rab dan nu’tah a’jam
?
3.
Siapakah pengasas
kedua-dua nu’tah tersebut dan diantara kedua-dua nu’tah tersebut, yang manakah
paling awal kemunculannya?
4.
Sebutkan perbezaan diantara
ilmu dhabt dan ilmu resam al-quran.
( BAB MUKADDIMAH ILMU
DHABT)
Jawapan ( 1)
1.
Dari segi bahasa :
sampai matlamat dalam memelihara sesuatu perkara
Dari segi istilah : suatu ilmu yang memberi tanda kepada
huruf-huruf Al-Quran dari segi harakat ( baris ), sukun ( tanda mati ), saddah
, mad dan lain-lain lagi.
2.
Asbab penulisan berbaris : dapati dalam pertuturannya beberapa
kesalahan dalam tatabahasa
Asbab penandaan
titik : membezakan antara huruf dengan huruf yang lain
3.
Para
ulama’ lebih condong mengatakan orang pertama yang mencipta nuqtah I’rab
ialah Abul Aswad Ad-Duali atas arahan Zaid, dan nu’tah ini
adalah yang mula-mula diperkenalkan . Nu’tah A’jam pula dicipta oleh Nash bin
‘Ashim, dan Yahya bin Umar.
4.
Perbezaan
ilmu resam dan dhob :
Ilmu resam :
- Dicipta untuk memberi perhatian pada permulaan dan waqaf (berhenti) kalimah al-Quran
- Membincangkan tentang hazaf , isbat sesuatu huruf.
Ilmu dhob :
- Dicipta untuk memelihara bacaan ketika wasal (bersambung)
- Membincangkan tentang baris huruf , sama ada mad, saddah, sukun dan dll.
- Dicipta untuk memberi perhatian pada permulaan dan waqaf (berhenti) kalimah al-Quran
- Membincangkan tentang hazaf , isbat sesuatu huruf.
Ilmu dhob :
- Dicipta untuk memelihara bacaan ketika wasal (bersambung)
- Membincangkan tentang baris huruf , sama ada mad, saddah, sukun dan dll.
Soalan kedua
1.
Terangkan hukum tanwin
yang bersifat “tarkib” ( baris ditulis sama panjang ) dan hukum tanwin
yang bersifat “itbaq” ( baris ditulis tidak sama panjang ).
2.
Jelaskan mengapa
berlaku situasi diatas bersama contoh
Jawapan ( 2)
1.
Maksud tarkib : alamat baris dan titik
selari/sama kedudukan atas dan bawah
Maksud itba’
: alamat baris dan titik tidak selari.salah satu kehadapan sikit
2.
Cara
penandaan : TARKIB
Sekiranya, huruf yang bertanwin terletak sebelum HURUF IZHAR , yang
terdiri daripada
6 huruf yang disepakati iaitu : ( ه , ۱, ح , خ , ع , غ , ء )
Serta 4 huruf tambahan bagi qiraat Imam Abu Ja’far : ( ه , ء , ح, خ )
Cara penandaan : ITBA’
Sekiranya huruf yang bertanwin itu terletak selepasnya adalah
HURUF SELAIN IZHAR dan IQLAB .
Soalan ketiga
1.
Pada waktu manakah
tidak perlu diletakkan tanda sukun pada nun sakinah dan sebutkan sebabnya.
Jawapan ( 3)
1. Sekiranya huruf selepas nun sakinah adalah huruf SELAIN daripada Huruf
Izhar Maka TIDAK PERLU ditulis tanda sukun sebagai isyarat
bahawa hokum tersebut bukannya termasuk dalam hukum izhar. Sekiranya huruf
selepas nun sakinah adalah Huruf Iqlab, disini terdapat dua mazhab iaitu:
Soalan keempat
1. Bariskan kalimah di bawah mengikut resm uthmani:
1.
من ءامن :.......................................................................................
2.
من ربهم
:.........................................................................................
3.
أنفقوا
:.............................................................................................
4.
دنيا
:...............................................................................................
5.
أنبورك
:...........................................................................................
6.
عليما حكيما
:.....................................................................................
7.
غفور رحيم
:......................................................................................
8.
عليم بذات الصدور
:............................................................................
9.
ألم نشرح
:.......................................................................................
10.
قد تبين
:..........................................................................................
11.
أحطت
:...........................................................................................
( BAB 2 : BARIS BAGI SETIAP
YANG BERTANWIN, NUN SAKINAH DAN HURUF YANG DUDUK DI SELEPASNYA )
JAWAPAN ( 4 )
( cara penandaan )
1. Tanda sukun akan diletakkan di atas huruf nun menunjukkan isyarat kepada izhar ( kerana bertemu dengan huruf izhar )
2.
Akan diletakkan tanda
tasdid (ّ ) dan baris menunjukkan isyarat kepada idghom
kamil
3.
Tidak perlu diletakkan
tanda sukun menunjukkan isyarat kepada tidak perlu izhar ( kerana bertemu
dengan huruf selain izhar )
4.
Tanda sukun akan
diletakkan di atas huruf nun menunjukkan isyarat kepada izhar tanpa perlu
diletakkan tanda saddah dan baris.
5.
Ada dua pandangan ,
yang pertama diletakkan mim kecil di atas nun.
Yang kedua , tidak akan diletakkan tanda
sukun
6.
Hanya akan diletakkan
baris tanwin sahaja
7.
Diletakkan saddah dan
baris
8.
Diletakkan tanwin dan
baris
9.
Diletakkan di atas
huruf mim ( tanda bulat )
10.
Tempat yang ada tasdid,
tidak akan diletakkan tanda sukun ( ighom kamil )
11.
Ada dua pendapat
Tidak diletakkan sukun ( bukan izhar) dan
tidak diletakkan tasdid ( bukan idghom )
Diletakkan sukun ( menunjukkan idhom naqis
) dan saddah ( menunjukkan idhgom )
Soalan kelima
1.
Sebutkan pandangan
ulama’ tentang alamat bagi saddah
2.
Diantara pandangan yang
diberi, pandangan yang manakah yang kita beramal dengannya ?
Jawapan ( 5 )
1.
Mazhab Khalil bin Ahmad
mengatakan saddah itu berasal daripada kepala shin ( ش
) tanpa ekor
Pandangan kedua mengatakan tanda saddah
ini diletakkan di atas huruf
Pendapat pertama,Mazhab khalil bin ahmad dan
pengikutnya :
I. Meletakkan
kepala (syin) tanpa titik.
II. Diletakkan diatas huruf.
III. Diambil
dari perkataan (syin) kerana huruf awal mengalahkan
huruf yang lain.
IV. Apabila
keadannya fathah atau dhommah diletakkan tanda itu pada atas huruf.
V. Inilah yang diamalkan sehingga
sekarang dan di sokong oleh abu daud.
Pendapat lain pula mengatakan ,
i. Tanda
fathah dan dhommah diletakkan didepan huruf.
ii. Tanda
kasrah diletakkan di bawah dan bukan diletakkan pada satu tempat.
iii. Pendapat
lain, kasrah diletakkan atas huruf dan di bawah tasydid. Tetapi ianya dhoif.
Pendapat kedua,ahli madinah madinah dan
pengikutnya ahli Andalusia menggunakan huruf dal yang senget sedikit. Diambil
dari perkataan (syidda) yang bermaksud bersangatan. Dikatakan lebih bagus dari
(syin) kerana ada dua dal dalam tiga huruf dalam satu kalimah, menjadi pilihan
kerana mejoriti. Di letakkan di atas huruf secara terbalik apabila ia fathah,
di letakkan di depan secara menunggeng apabila dhommah dan di bawah
apabila kasrah
Soalan keenam
1.
Apa itu “ mattah”
?
2.
Bagaimanakah
kedudukannya apabila bertemu dengan mad munfasil, mad badal dan mad lin ?
Jawapan ( 6 )
1.
Mattah adalah satu
garisan panjang yang melintang yang terangkat sedikit di bahagian hujungnya.
2.
Terletak tanda
mad atas huruf mad yang tiga iaitu : alif, wau dan ya (اوي) - apabila bertemu
dengan hamzah muttasil atau munfassil. Adapun mad badal dan mad
lin tidak perlu letak tanda kecuali pada bacaan ishbaq ( bacaan 6 harakat menurut riwayat warsh )
Soalan ketujuh
1.
Apakah warna bagi huruf
hamzah yang ditashilkan dan huruf hamzah yang diibdal menjadi huruf mad ?
2.
Apakah alamat bagi
idkhol ?
3.
Sekiranya berhimpun dua
hamzah dalam satu kalimah , akan dihazafkan salah satu dari perumah bagi
hamzah. Oleh itu, perumah hamzah yang manakah akan dihazafkan ?
Jelaskan dan berikan contoh.
Jawapan ( 7 )
1.
Merah dan tidak diwarnakan.
2.
Alif kecil atau garisan
yang berada di bawah dan dilintangkan diantara dua hamzah
3.
Ketika jama’ ( dua hamzah ) :
Sekiranya
dua hamzah yang berbeza baris mahupun dua hamzah yang sama baris bertemu
antara satu sama lain, maka wajib hazaf salah satu daripada dua perumah hamzah.
Mazhab
Al-Farra’ – dikekalkan rumah hamzah yang pertama dan dihazafkan yang kedua.
Pandangan ini digunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan sama baris.
Mazhab Kisa’ie
– dihazafkan perumah hamzah yang pertama dan kekal yang kedua. Pandangan ini
dugunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan berbeza baris
Ulama’-ulama’
dhab telah menggunakan kedua-dua pandangan ini seperti mana yang telah
dilarang.
Soalan kelapan
1.
Bariskan kalimah dibawah menurut penulisan Resm Uthmani:
1.
نعما
:.........................................................................................
2.
تعدوا : ......................................................................................
)
Menurut wajah bacaan ikhtilas )
1.
قيل :
.........................................................................................
2.
وغيض :
....................................................................................
)
Menurut wajah bacaan Ismam )
1.
جاء :
........................................................................................
2.
وشاء :
.......................................................................................
(
Menurut wajah bacaan Imalah )
1.
Menurut wajah bacaan - ditulis dengan tanda bulat kosong di atas huruf ( ه) ,
2.
Menurut wajah ismam –
ditulis tanda ( ه ) ini dihadapan huruf sebelum huruf ya'
3.
Menurut wajah Imalah –
tanda ini ( ه ) ditulis a pada kedua-dua keadaan ( waqaf dan wasol )
Soalan kesembilan
1.
Sebutkan pandangan
ulama’ berkenaan tanda bagi alif wasol
2.
Diantara pandangan yang
diberikan, pandangan yang manakah yang kita beramal dengannya ?
Jawapan ( 9 )
Terbahagi kepada empat pendapat ( pandangan ulama') :
1. Sebahagian
ahli mashariqoh : kepala sod (ص)
2. Sebahagian
ahli mashariqoh yang lain : dal yang terbalik (v)
3. Ad-dani
: bulatan kecil (ه)
4. Sebahagian
ahli magharibah : garisan ( - )
Pandangan yang diamalkan adalah pandangan pertama iaitu ( kepala sod )
Pandangan yang diamalkan adalah pandangan pertama iaitu ( kepala sod )
Soalan kesepuluh
1.
Apakah alamat bagi Naqol
? Dimanakah ia terletak ? Dalam
situasi apakah yang menyebabkan berlakunya Naqol ?
Jelaskan jawapan anda bersama contoh .
2.
Bariskan kalimah dibawah menurut penulisan Resm Uthmani:
1.
من ءامن :
....................................................................................
2.
رحيم ءأشفقتم :
................................................................................
3.
الأرض : ......................................................................................
( Jelaskan mengikut cara bacaan Naqal ).
Jawapan ( 10 )
1.
Alamat bagi naqal adalah satu
garisan (- ) yang berada di atas huruf yang dinaqalkan.
Tidak mempunyai rumah
Sekiranya hamzah itu berada ditengah ( امن من) atau Hamzah mempunyai rumah seperti:
Tidak mempunyai rumah
Sekiranya hamzah itu berada ditengah ( امن من) atau Hamzah mempunyai rumah seperti:
Fathah : garisan di atas ( اَفلح قد) ,
Kasrah : garisan di bawah ( اِملاق من)
Dhommah : garisan di tengah
( جلت + لأى يوم)
2.
من -امن ( tanpa hamzah ).
رحيم -اشفقتم ( tanpa hamzah ).
الارض ( tanpa hamzah ).
Soalan sebelas
1.
Bariskan kalimah dibawah mengikut Resm Utmani:
1.
تراءا :
..........................................................................................
2.
ليسوءوا :
......................................................................................
3.
يلوون :
.........................................................................................
4.
النبئن :
..........................................................................................
5.
وورى :
.........................................................................................
6.
ابراهيم :
........................................................................................
7.
حيى : ............................................................................................
8.
فنجى بيوسف :
.................................................................................
( Jelaskan jawapan anda menurut cara bacaan
yang kita beramal dengannya )
Jawapan (11)
( Penerangan )
1.
Sekiranya menghazafkan
huruf yang pertama, boleh memilih sama ada hendak meletakkan tanda ilhaq atau
tidak
2. Wajib ditulis tanda ilhaq ( wau kecil selepas hamzah ) sebab menghazafkan huruf yang kedua.
3.
Ditulis dengn satu wau,
dan menghazafkan wau yang kedua ( wau yang kedua adalah wau ilhaq )
4.
Ditulis dengan hazafkan huruf hamzah
yang pertama
5.
Ditulis dengan wau yang
satu, dihazafkan yang kedua ( ditulis و kecil atau ~ menggantikan huruf wau yang kedua )
6.
Hazafkan alif dan
letakkan ilhaq
7.
Diletakkan tanda ilhaq mengantikan ya kedua
8.
Ditulis dengan nun yang satu sahaja dan terdapat tanda ilhaq
Soalan kedua belas
1.
Apakah yang dimaksudkan
dengan huruf yang ditambah
Jelaskan dan sebutkan contohnya.
Jawapan
(12)
1.
Huruf yang ditambah
terbahagi kepada tiga iaitu alif, wau
dan ya’.
Tanda bagi menunjukkan bahawa ada
penambahan huruf, akan ditulis dengan (x) dua lam yang disilangkan dan ini
pandangan sebagaian ahli masyariqah.
Manakala, bentuk (o) ini adalah bentuk yang kita amalkan.
الأمثلة : (لأانتم) (ولأ اوضعوا)
Soalan ketiga belas
1.
Jelaskan pandangan
ulama’ tentang huruf lam alif
2.
Sebutkan tiga perbezaan
cara penulisan berserta contoh .
Jawapan
(13 )
1.
Khalil bin ahmad dan sebagian ahki maqariabah mengatakan huruf
pertama diantara lam alif itu adalah alif, dan yang kedua adalah lam.
Said bin Mas’ud Al-Akhfash mengatakan
huruf yang pertama diantara lam alif itu adalah lam, manakala yang kedua itu adalah
alif
2.
Tiga cara penulisan :
Pada kalimah Al-Ardh, mazhab Khalil meletakkan tanda hamzah
kecil pada huruf pertama lam alif. Manakala mazhab Akhfasy pula meletakkan
tanda hamzah kecil pada huruf kedua lam alif.
Pada kalimah lailahaillallah, mazhab khalil meletakkan tanda mad
pada huruf pertama dan mazhab Akhfasy meletakkan tanda mad pada huruf yang
kedua.
Kalimah haulai pula, mazhab Khalil
meletakkan huruf hamzah sebelum lam alif manakala mazhab Akhfasy pula
meletakkan huruf hamzah selepas huruf lam alif.
No comments:
Post a Comment