BAB SEBELAS
(HUKUM LAM ALIF)
Lam alif terdiri daripada dua huruf iaitu :
i.
Lam
ii.
Alif
Terdapat dua pendapat tentang penulisan lam alif :
1)
Khalil bin Ahmad : huruf yang
pertama adalah alif dan yang kedua adalah lam.
2)
Said bin Mus’ad al-akhfasy :
huruf yang pertama adalah lam dan yang kedua adalah alif.
Tanda yang diletakkan pada lam alif itu ada 3 :
1.
Pada kalimah Al-Ardh, mazhab Khalil meletakkan
tanda hamzah kecil pada huruf pertama lam alif. Manakala mazhab Akhfasy pula
meletakkan tanda hamzah kecil pada huruf kedua lam alif.
2. Pada kalimah
lailahaillallah, mazhab khalil meletakkan tanda mad pada huruf pertama dan mazhab
Akhfasy meletakkan tanda mad pada huruf yang kedua.
3. Kalimah haulai
pula, mazhab Khalil meletakkan huruf hamzah sebelum lam alif manakala mazhab
Akhfasy pula meletakkan huruf hamzah selepas huruf lam alif.
Ulama dhabt mengatakan bahawa tidak perlu
meletakkan tanda warna pada huruf tersebut akan tetapi sekadar meletakkan titik
bulat berwarna merah di atas huruf lam alif sahaja.
Ilmu dhabt ini semakin berkembang sehingga
muncullah tanda isymam, ikhtilas dan imalah sebagaimana yang tertulis dalam
Al-Quran sekarang.
TATIMMAH :
Tidak diletakkan tanda pada
peringkat awal. Hukum ‘ya’ yang ada dihujung kalimah
adalah seperti berikut :
1.
Mauqusoh (depan
ke belakang) : ( ى
(
2.
Ma’qusoh
(terbalik)
Inilah pendapat Abi Daud mengatakan ‘ya’
terbahagi kepada 8 jenis.
1)
Berbaris
Fathah
2)
Berbaris
Kasroh
3)
Berbaris
Sukun Hidup
4)
Berbaris
Sukun Mati
5)
Ditulis
‘Ya’ Dan Dibaca
6)
Rumah
‘Hamzah’
7)
Ditambah
8)
Dhommah
Pendapat
pertama :
yang kaji diatas – kesemua 8 tempat diatas ditulis secara terbalik
yang kaji diatas – kesemua 8 tempat diatas ditulis secara terbalik
Pendapat kedua :
yang kita amalkan - kesemua 8 tempat diatas tidak ditulis secara terbalik, kecuali pada
yang kita amalkan - kesemua 8 tempat diatas tidak ditulis secara terbalik, kecuali pada
·
- Tanda silah
- Hazaf oleh semua
- Tanda silah
- Hazaf oleh semua
KHATIMMAH
Tanda-tanda
seperti ayat sajaddah, maqrok, rubu’, khomsah, a’syaroh, saktah, waqof merupakan amalan ulama.
Mempunyai 3 pendapat
iaitu : harus, makhrukh, harus kalau untuk belajar ( tapi mukan mashaf yang
asal)
Tanda saktah : س kecik
Tanda waqof :
م (WAQOF LAZIM)
قلى (WAQOF AULA)
صلى (WAQOF AULA)
ج (WAQOF
JAIZ)
:. :. (WASAL MUTA’ANIQ )
·
Waqof
yang dilarang ( لا ) : Adapun tanda ini adalah dilarang
berhenti pada kalimah tersebut tetapi diharuskan berhenti jika darurat seperti
putus nafas dan sebagainya.
·
Semua
yang disebutkan diatas adalah amalulmutaakkirin untuk menambah pencerahan.
No comments:
Post a Comment